Instagram

Monday, October 10, 2011

Bestekbak

In een folder van een keukenfabrikant zag ik een hele mooie bestekbak, gemaakt van een massieve plaat hout. Dat leek me wel wat. Hij is gemaakt van dikke balkjes hout die tegen elkaar gelijmd zijn, waarna de bakjes voor het bestek er uit gefreesd worden. Dus heb ik mijn stapel hout weer eens opgezocht en nog wat mooie kwartiers gezaagde jatoba balken gevonden. Dit is hetzelfde hout waar ik de lades van gemaakt heb, dus dat past mooi bij elkaar.

Na een lange sessie zagen, keuren, weggooien en de mooie stukken op maat geschaafd te hebben, kon ik de balkjes aan elkaar lijmen. Alles eerst netjes gemarkeerd, vooral ook wat de richting is waarin het hout het makkelijkste schaaft. Bij zo'n samengestelde plank is het heel prettig als de draad van het hout overal in dezelfde richting loopt.


En toen alles aan elkaar gelijmd was had ik een voldoende brede plank voor een 90 cm lade.



Deze plaat moet ik nu mooi glad schaven en op maat zagen. Maar ik ben nu door mijn rug gegaan en kan dus voorlopig niet zo veel. Wordt vervolgd.

No comments:

Post a Comment