Instagram

Monday, September 12, 2011

Groeven frezen

Het gaat snel opeens, ik moet vaker bloggen om het allemaal een beetje bij te houden! Eerst nog een plaatje van de stapel esdoorn multiplex met de massief esdoorn randjes. Dit worden de bovenkastjes:


En zo heb ik ook nog een stapel berkenmultiplex voor de onderkasten. In al die platen moet een groef komen voor de achterwand. Als achterwand heb ik ook een stel esdoorn multiplex platen van 10mm dik liggen. Net niet genoeg, dus heb ik vorige week daar nog wat platen merantie triplex van 9mm bijgehaald. Die komen achterin de ladekasten, zijn dus toch hoegenaamd niet in het zicht. Merantie triplex is goedkope splinterige troep. Maar ja, het is dan ook niet duur. Op maat gezaagd en wel was ik voor die drie platen een tientje kwijt.

Multiplex is in dikte niet heel erg maatvast. Die esdoorn platen zitten op zo'n 10,3 - 10,5 mm. De Merantieplaten tussen de 9,4 en 9,8 mm. Daar zijn geen standaard freesjes voor te koop, dus gebruik ik een 8mm freesje en doe het in twee keer. Een heel gemeet, maar het is goed te doen. De meeste platen kon ik op de freesbank doen. Dat is een heel eenvoudig freesbankje, gewoon de bovenfrees op z'n kop in een plaat geschroefd die op zijn beurt weer in de zijtafel van mijn cirkelzaagtafel zit. Dan kan ik de aanslag van de zaagtafel ook bij het frezen gebruiken.

Het gaat eigenlijk heel snel. Aanslag op de goede stand zetten. Even een proefplaatje om de afstelling te controleren en dan al die platen eroverheen jassen. Vervolgens de aanslag 1,5 of 2,5 mm opschuiven en het geheel weer herhalen. Natuurlijk nauwkeurig meten en opletten dat je de groef wel op de goede plek in de plaat maakt. Dat laatste is wel eens misgegaan, maar gelukkig nergens waar het storend in het zicht komt.

De lange platen van de raamkast en de aanrechtkast zijn echt veel te groot voor dit simpele freestafeltje. Dus hier moet ik het anders doen. De bovenfrees weer onder de tafel vandaan halen, plaat neerleggen, geleider erop leggen en zeer nauwkeurig uitmeten waar de groef moet komen. Vervolgens groef frezen. Dan de plaat weer ietsje opschuiven en nog een keer op de gewenste breedte nafrezen. Dan de volgende plaat etc.



Heel nauwkeurig werken is hier belangrijk om straks rechte kastjes te krijgen. Een meetfoutje is zo gemaakt (zie aan de rechterkant waar een extra, maar helaas verkeerd, groefje zit). Echt honderd procent precies wordt het niet, maar gelukkig heb ik een 10mm massief lijstje aan de voorkant van de platen zodat ik voldoende vlees heb om de kast na assemblage netjes recht te schaven.

Ik heb nu bijna alle groeven klaar. Als de bestelde wasbak binnen is moet ik nog even controleren of ik voor de kraan wel voldoende ruimte heb gelaten, misschien dat ik daar nog iets moet gaan knutselen. En zo zwoeg ik rustig door van blunder tot blunder en herstel gaandeweg al mijn fouten.

No comments:

Post a Comment