Instagram

Tuesday, September 27, 2011

Assemblage platform

Om de kasten in elkaar te kunnen zetten is een vlakke ondergrond wel zo handig. Dan heb je kans dat alles ook nog haaks en recht wordt. Op de werkbank kan ik wel de kleinere kasten maken, maar de grote kasten maak ik liever op de vloer in de garage, ivm het sjouwen in mijn eentje als ze klaar zijn. Maar de vloer in de garage is erg hobbelig en dus ongeschikt. Daarom heb ik een assemblage platform in elkaar geknutseld. Volgens het torsiebox principe

Bij de bouwmarkt de goedkoopste MDF plaat gekocht en wat vurenhouten latjes. De plaat doormidden laten zagen, 60cm is breed genoeg. Tussen deze twee platen heb ik de vurenhouten latjes gelijmd, twee in de lengte en 6 stuks dwars. Die had ik wel eerst met de vlak vandikte bank allemaal mooi recht en even dik gemaakt. Zo krijg je een heel stijf, maar toch relatief licht geheel.


En tussen de bedrijven door maak ik alle panelen mooi glad. De esdoorn panelen zijn al behoorlijk glad geschuurd maar hebben onderhand wel wat krassen, deuken, lijmvlekken ed. Schuren geeft zo'n stofzooi, dus heb ik ze met een schraapstaal gevlakt.



Een handgeschraapte finish! Eco freaks zouden er wild van worden, maar eerlijk gezegd is het zwaar werk. De schraper wordt snel bot en moet daarom regelmatig weer opgefrist worden. Voor de berkenpanelen die heel wat grover in de fabriek geschuurd zijn ga ik de schuurmachine van Hans weer lenen. Misschien is het komend weekend mooi weer en kan ik het buiten doen.

No comments:

Post a Comment