Instagram

Monday, June 27, 2011

Randjes

Nu de multiplex panelen binnen zijn moet er nog iets mee gebeuren voor ik ze tot kastjes kan gaan samenbouwen. Multiplex bestaat uit een aantal lagen fineer dus de zijkanten zien er gelaagd uit. Dat vind ik niet zo mooi en is nog kwetsbaar ook. Ik heb begrepen dat er tegenwoordig ook keukens aangeboden worden waar de makers geen zin hebben om deze kanten af te werken. Maar dan is het design en betaal je er dus meer voor.

Ik wil de zichtbare kanten afwerken met een randje hardhout. Er lagen nog een paar planken esdoorn en die heb ik verzaagd tot bruikbare stukken tussen alle knoesten en scheuren door. Vervolgens alles vlak en op de juiste dikte gebracht met de schaafbank.


En daar liggen ze naast de zak met schaafkrullen (voor de konijnen van John). Voor zo'n klus waar je even snel een stapel planken wilt verwerken zijn machines ideaal. Je vraagt je af hoe ze dat vroeger deden toen er nog geen machines bij de lokale timmerman stonden. Zij hadden een paar strategieën om het werk overzichtelijk te houden. In de eerste plaats de leerjongens die het zware vuile werk tegen een krappe beloning moesten doen. Ze kochten het hout ook veel meer op maat. Mijn planken zijn 4cm dik en die breng ik terug tot 19mm. Het scheelt heel veel werk als je met duims hout van 2,5cm dikte begint. En tenslotte waren de timmermannen natuurlijk erg geoefend en razendsnel met een handschaaf.

No comments:

Post a Comment