Instagram

Monday, June 27, 2011

Randjes plakken

Voor het plakken eerst de randjes zagen. Omdat mijn zaag niet zo'n geweldig oppervlak achterlaat, ga ik ze eerst recht en glad schaven op de beproefde manier met de futselplank.


Dit wordt de lijmkant. Hierna op de zaagtafel het latje op de juiste breedte van de plank afzagen. De lelijke gezaagde kant wordt nu dus de zichtkant, maar die ga ik voor gebruik natuurlijk ook nog netjes glad schaven.



En dan lijmen op de multiplex zijkant. Ik kreeg een tip van Annette Koehnen om dat niet met lijmklemmen maar met tape te doen. Tape flink straktrekken natuurlijk.



Als de lijm droog is de grootste klodders voorzichtig wegsteken met een scherpe beitel en dan het iets te brede randje gelijk met het oppervlak van de multiplex plaat schaven. Dit is dan weer een ideale toepassing voor handgereedschap. Het oppervlakte fineer van multiplex is erg dun, dus met een schuurmachine oid zit je er zo doorheen. Met een fijn afgestelde zoetschaaf kan je heel voorzichtig het overtollige hout en de lijmresten weghalen. Ik gebruik hier vooral houten schaven omdat die geen strepen op het fineer achterlaten. Als laatste met een stukje fijn schuurpapier de boel afwerken.


Ten slotte de uitstekende eindjes van het randje afzagen en de kopse eindjes met een blokschaafje afwerken. Dan ziet het er zo uit. Het verschil tussen de multiplex zijkant en de afgewerkte rand is duidelijk te zien.



Ik heb eerst de kastplanken bij wijze van oefening gedaan. Daarbij heb ik niet heel erg opgelet of het hout wel mooi bij het fineer past kwa kleur en tekening. Bij de zichtbare panelen moet ik daar beter op gaan letten en eerst uitzoeken welke plank er mooi bij welk paneel past.

8 planken gedaan. 36 to go.

2 comments:

  1. Ik zie dat je de randjes niet met een tong- en groefverbinding aan elkaar zet. Wat is de reden voor de "plak" methode? Mijn inziens levert de tong-groef een stabielere verbinding op. Alhoewel het veel meer werk is.

    Groeten,

    mike (ironmikie @ woodworking forum)

    ReplyDelete
  2. Hier heb ik lang over nagedacht. Maar ik kreeg de tip van Annette Koehler, niet de minste op dit gebied. Zij lijmt de randjes ook gewoon koud op de multiplex kanten zonder extra versterkingen. En die vasttape methode ipv lijmklemmen komt ook bij haar vandaan. Tong en groef is uiteraard steviger, maar ik denk dat dit stevig genoeg is. Er komen geen grote krachten op te staan. En wat je zegt, het scheelt een massa werk. Het is zo al heel veel werk.

    Ik ga nu bijna op vakantie, ben benieuwd of het er straks nog opzit.

    ReplyDelete