Instagram

Sunday, December 12, 2010

Kantjes afwerken

De laatste loodjes... Op de een of andere manier valt het niet mee om de motivatie op te brengen om de deurtjes en fronten even af te maken. Ik zit in gedachten allang bij de volgende onderwerpen, maar dit moet eerst. Een groot project is niet altijd leuk, totdat je weer lekker bezig bent, en dan valt het allemaal wel mee.



Kantjes afronden. Hout is vrij kwetsbaar op de randen als het niet afgewerkt is, en het is natuurlijk ook gewoon niet handig, zo'n scherpe rand. Ik heb dus het oude nooitgedacht schaafje weer tevoorschijn gehaald waar ik de geleidestrookjes onder geschroefd heb, waarmee je vrij eenvoudig een schuin kantje kunt schaven. Dit keer een heel klein randje, van ongeveer een milimeter. Na het schaven rond ik dat verder af met een stukje schuurpapier.

Verder kleine beschadigingen en kiertjes repareren. Vooral aan de achterkant zijn de borstlijnen echt niet allemaal heel mooi strak. Dus dat vul ik nu op met kleine schilfers hout. Dat lukt best aardig, en je moet goed kijken om de reparaties terug te vinden.


Ten slotte moet ik aan de achterkant de rand rond het paneel nog een beetje afschuinen, zodat hier ook niet zo'n scherpe rand zit. Dat gaat makkelijk met een schraapstaal en een schuurpapiertje.

En dan schuren. Alles mooi glad maken en dan hoop ik in de loop van de week met olien te kunnen beginnen. Het is even doorbijten, maar het wordt wel mooi :-)

No comments:

Post a Comment