Instagram

Sunday, November 21, 2010

Meer afzuigen

Ik ben nog altijd heel tevreden met de nieuwe afzuiger. Het doel is nu om ook de zaagtafel en de vlakbank aan te sluiten.

De vlak/vandiktebank is 1 apparaat. Boven op kan je vlakken, onder de tafel kan je het hout op dikte schaven. Voor die laatste functie zat er een afzuigkap bij. Maar bij het vlam schaven van het hout vloog het stof nog vrolijk rond. Ik heb daarvoor een soort doos gemaakt die onder de vlaktafel komt. Als aansluiting voor de slang heb ik een afzuigkap onderdeel gebruikt. Helaas was dat een verkeerde keus, want de slang die ik heb past daar net niet op. (Duh!!)

Voor de zaagtafel heb ik dus maar een regenpijp onderdeel gehaald. Die blijkt wel mooi op de slang te passen. Voorheen kon je een stofzuiger op de zaagtafel aansluiten. Die was dan in de kast met een slangetje verbonden met een soort bak om het zaagblad heen. Dat ving misschien 50% van het zaagsel op. Nu heb ik die bak weggehaald en bijna alle openingen van de kast dichtgemaakt met piepschuim (makkelijk te verwerken). Alleen aan de voorkant zitten er nog een paar grotere gaten. Aan de achterkant een groot gat gemaakt voor die regenpijp aansluiting. Zo krijg je een luchtstroom dwars door de kast, langs het zaagblad. Ik heb hem al even getest met MDF en dat ging heel goed.

No comments:

Post a Comment