Instagram

Monday, November 8, 2010

Machinepech

Het esdoorn ligt nu mooi te acclimatiseren, tijd om het hout voor de lades klaar te maken. Ik had een hele stapel jatoba liggen, hopelijk genoeg voor de 9 lades. Dus de houtstapel weer uit elkaar getrokken en gekeken wat er nu eigenlijk ligt. En dat viel een beetje tegen. Erg veel gescheurd hout en veel kromgetrokken. Na een uurtje zagen en sorteren zag de garage er uit of er een bom ontpfloft was.


Met veel moeite is het gelukt om voor de fronten en achterkanten van de lades genoeg hout te vinden. Ik heb helaas veel weg moeten doen, planken die als een pretzel kromgetrokken waren en planken die helemaal vol scheuren zaten.

Vervolgens op de schaafbank. Een kant mooi vlak maken (en nog een plank weggedaan omdat ik daarna niet genoeg dikte meer had), en dan de vandiktebank in. En daar begon het gelazer. Eerst sprong de aandrijfsnaar er telkens af. Vervolgens kreeg ik de tafel niet meer hoger gesteld. Het leek wel of die tafel vastliep bij 3 cm dikte. En lades moeten wel van iets dunner hout gemaakt worden! Tijd voor groot onderhoud dus:


Het bleek dat de spindels vol prut zaten, een mengsel van oud vet en zaagsel. De tafel is nu weer heel makkelijk op en neer te draaien. Heeft nog nooit zo lekker gelopen! Nu nog even de messen vervangen. Met scherpe messen hoop ik dat hij het wat makkelijker heeft en niet telkens weer de aandrijfriem losgooit.

Ik had nog wat van die afvalplanken in de grijze container gemikt. Maar helaas heeft de vuilnisman nu de bak niet geleegd. Dat schijnt grof vuil te zijn. Shit, zit ik ook nog eens twee weken met een volle vuilnisbak.

1 comment:

  1. Hoi Kees,
    Ik las net het probleem van een er af lopende aandrijfriem op de EB schaafmachine op woodworking.nl en zo kom ik hier.
    Dat gebebeurd bij mij sinds kort ook. En ik vroeg me af hoe jij dat hebt opgelost!
    (leuke blog overigens :) )

    groet
    René

    ReplyDelete