Instagram

Tuesday, October 5, 2010

Smaller maken.

Nadat ik had besloten om maar in de zure appel te bijten en de ladefronten smaller te gaan maken, hebik de zaagtafel weer opgesteld en in orde gemaakt. In een blog in april en  nog een blog in april had al beschreven hoe ik de pennen in eerste instantie gemaakt heb. Zoiets werd het nu weer maar dan eenvoudiger. Ik hoef nu geen vellingkantje te schaven, want die zit er al. En ipv de mal waarin de rails rechtop staan voor het zagen van de wangen van de pennen, heb ik dat nu met een handzaag gedaan. Het gaat zo best snel en vanavond heb ik er al 4 klaar.

Er is wel iets anders mis gegaan. Op deze foto zie je hoe ik de borstlijnen van de pennen zaag op de zaagtafel.



Rechtsboven in de foto zit het aanslag blokje vastgeklemd. Ik schuif de rails tegen dit blokje aan en vervolgens schuif ik de slede vooruit waardoor een gleuf gezaagd wordt. De positie van dit blokje is natuurlijk heel belangrijk. Omdat ik met ongelijke borsten werk (voor en achterkant zitten versprongen) zet ik een 3mm dik plaatje tegen het aanslagblokje, draai de rails om en zaag de borst aan de andere kant van de rails. Dat ging allemaal heel mooi, alleen ben ik 1 keer dat 3mm vulplaatje vergeten. Met als gevolg dat 1 van de zaagsnedes 3mm te ver zit.

Nadat ik even helemaal verdrietig was geworden heb ik besloten het maar te aanvaarden. De lades naast het fornuis worden nu dus maar 89,7 cm breed ipv. 90 cm.

No comments:

Post a Comment