Instagram

Sunday, April 4, 2010

Gaten boren

De regels en stijlen worden met pen en gat verbinding aan elkaar gemaakt. Dus moet ik een gat gaan maken. Ik heb bedacht om zo'n gat grotendeels met de kolomboormachine uit te boren en de rest met een beitel rechthoekig te maken. Het voordeel van de kolomboormachine is dat het gat in elk geval recht en haaks wordt. De keren dat ik met de hand geprobeerd heb om gaten te hakken werd het meestal erg scheef. Eerst heb ik dus de kolomboor voorzien van een MDF tafeltje met een aanslag van hout. Alles netjes haaks uitgericht en het eerste gat geboord in een proefplankje. Na het keurig rechthoekig gehakt te hebben met een scherpe beitel heb ik gepast met een stukje 11mm dik hout en bleek mijn gat toch behoorlijk scheef in het hout te zitten!

Alles weer gechecked. Het hout nog eens extra nauwkeurig haaks geschaafd en weer boren. Weer scheef. Langzaamaan begon het te dagen. Als alles haaks is voor het boren maar scheef na het boren, dan gaat er iets mis tijdens het boren. Het bleek dat mijn o zo stabiel ogende kolomboor doorbuigt als je met de boorspindel op de tafel duwt. Het is dan ook maar een goedkoop Taiwanees ding en ondertussen al vrij oud, dus zal hij ook wel versleten zijn. Ik heb er nu maar een krik onder gezet om de tafel te ondersteunen.


Op de foto (Let niet op de rommel) zie je de krik onder de tafel zitten. Op de tafel ligt het eerste proefstukje met scheef gat. Ik gebruik geen Gamma boor van 6 boren in een setje voor 5,95 euro. Dit is een speciale Forstner boor van een goed merk. In 11mm was dat nog een hele zoektocht. Deze heb ik uit Engeland geimporteerd. Het voordeel is dat hij echt rond is, echt scherp en van fatsoenlijk staal gemaakt.

No comments:

Post a Comment