Instagram

Monday, April 12, 2010

De gaten zijn klaar!

Even door bijten en alle gaten zijn klaar voor gebruik. Op de een of andere manier zag ik hier van te voren tegenop, maar het viel uiteindelijk wel mee. Ik ben heel tevreden hoe ze geworden zijn, netjes haaks en netjes op maat. De een is best een fractie wijder dan de ander, maar dat valt allemaal wel binnen de toleranties.

Je kan misschien zien dat in de lange latten voor de koelkast de gaten iets korter zijn. Dat komt omdat ik de groeven hier iets dieper uitgefreesd heb. Het paneel dat ik in de vochtigste periode in de garage op maat gezaagd heb is nu in de slaapkamer al 2cm gekrompen. Er zit nu bijna geen beweging meer in. Het hout is van 12% vochtigheid naar 7% gedroogd. Alle andere groeven zijn 1cm diep. Dus als het paneel 2cm kan krimpen en uitzetten is die 1cm groef )onder en boven, dus net aan de krappe kant. Ik heb de groeven van de koelkastdeur dan ook maar iets dieper gemaakt.

Nu ga ik de zaagtafel in orde maken om de pennen te kunnen zagen. Ik verwacht niet dat mijn zaagtafel nauwkeurig genoeg is om dat helemaal perfect te krijgen, dus zal er ook nog wel wat handwerk aan zitten. Ter orientatie, heb ik een schetsje gemaakt van de pen en gat verbinding met de benamingen erbij.

No comments:

Post a Comment