Instagram

Monday, March 1, 2010

Schraper

Ik heb mijn schraper weer eens opgeduikelt. Het lukt me namelijk niet altijd om met de schaven een mooi egaal oppervalk te krijgen. Vooral als de draad van het hout alle kanten opgaat, dan krijg je met schaven toch snel beschadigingen. Dan kan je gaan schuren, maar veel leuker is om dan een schraper te gebruiken.

De mijne is gemaakt van een oude Gamma zaag. Gewoon een rechthoekje uitgezaagd en een kant mooi vlak gemaakt met een haakse zijkant, gepolijst op de wetsteen. Dan maak je een braam op die kant. het hele process wordt hier beter uitgelegd: Scraper

En dan heb je eigenlijk een soort minischaafje, dat je alle kanten op kunt gebruiken zonder dat je de houtvezels eruit rukt, zoals met de schaaf weleens gebeurd en zonder een hoop herrie en stof te produceren, zoals met de schuurmachine gebeurd.



Je houdt hem iets naar voren leunend, totdat de braam goed grijpt in het hout. dan ga je schrapen. Wel oppassen dat je geen kuilen maakt. Als je geen krulletjes maar alleen stof produceert, dan moet je weer een nieuwe braam maken. Het resultaat ziet er dan zo uit:

Dit was een stukje hout met kleine kringeltjes, net oogjes, in het hout.

Ondertussen ben ik bezig met de laatste plankjes, deze zijn voor de bovenkastjes. Alles eerst weer goed uitzoeken tot ik een mooie compositie heb.



Daarna op breedte zagen en gelijk maar twee plankjes te smal gezaagd. !@#$%
Gelukkig had ik nog wat plankjes liggen en heb ik een nieuwe, iets minder mooie compositie gemaakt. Alles is nu netjes op maat geschaafd en van de week hoop ik het allemaal te kunnen verlijmen.


No comments:

Post a Comment