Instagram

Tuesday, March 23, 2010

Regels en stijlen

Inderdaad, in het weekend weinig gedaan. Maar ondertussen ben ik toch maar eens begonnen om de kaders die om de panelen heen zitten te maken. Die bestaan uit de regels (de horizontale latten) en de stijlen (verticaal). Ik had al het hout ruwweg op maat gezaagd en deels geschaafd. Nu ben ik begonnen om ze op de goede maat te schaven met de vlak vandikte bank. Op de foto hierboven staan links de latten die nog gedaan moeten worden en rechts staat de oogst van twee avonden.

Ondertussen heb ik toch een paar latten die ik al klaar had staan weer afgekeurd. Het is namelijk de bedoeling dat het kader om het paneel heen niet teveel de aandacht naar zich trekt. De blik moet als het ware naar het paneel toe getrokken worden. Daarom is het beter voor de regels en stijlen kwartiers gezaagd hout te gebruiken. Daarin heeft de draad van het hout een eenvoudig strepenpatroon. In tegenstelling tot dosse gezaagd hout dat vaak vlammen vertoont. Een voorbeeld hieronder.

De linker is dosse, de rechter is kwartiers. Dan heb je nog een soort tussenvorm waarvan ik de Nederlandse term niet ken maar in het engels heet dat "rift sawn", dat is ook gestreept maar met meer ruimte tussen de lijnen. Ik moest dus op zoek in de resterende planken hout om nog mooi kwartiers hout te vinden. Langzamerhand wordt het steeds moeilijker om nog iets fatsoenlijks te vinden. Het is nu echt tussen de knoesten door zagen.

2 comments:

  1. in nederland gebruikt men de term "faux quartier" of "half kwartiers"

    ReplyDelete
  2. Bedankt voor de benaming. Weer wat geleerd.

    ReplyDelete