Instagram

Wednesday, February 10, 2010

Welkom

Welkom op mijn nieuwe blog.





Na lang plannen maken en ideeen uitwerken, ben ik eindelijk begonnen met de bouw van een houten keuken. Hout, geen spaanplaat, omdat werken met hout leuk is. Eerst heb ik met Sketchup een ontwerpje gemaakt. Dat was nog helemaal niet makkelijk. Het is erg wennen om in 3d te tekenen. De constructietekeningen heb ik dan ook maar weer met potlood en papier gemaakt. Maar dit is het dan geworden:











We hebben gekozen voor simpele lijnen. Een los fornuis en afzuigkap en veel brede lades. Misschien was het nog mooier geweest zonder bovenkastjes, maar ja, je moet ook wat bergruimte hebben natuurlijk. In de hoek zit niks. Voor de lades wil ik Blum tandem geleiders gebruiken, die zijn wel wat duurder, maar op het totaal maakt dat toch niet zoveel uit. De bovenkastjes zou mooi zijn met klapscharnieren. In de linker hoge kast zit de koelkast.





Al in september had ik op marktplaats een aanbieding voor esdoorn planken gezien van het type veel voor weinig. Ik heb ongeveer een halve kuub gehaald voor 200 euro. Dat is spotgoedkoop. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het hout er ook naar is. Er zitten erg veel knoesten in, en veel donker harthout. En de planken zijn soms zo krom als een hoepel. Maar daar staat weer tegenover dat ik nu zoveel heb, dat ik wel ruimhartig kan zagen. Ik heb het hout in de garage in het houtrek gelegd en daar rustig een paar maanden laten liggen, zodat het nog een beetje na kon drogen en aan de werkplaats acclimatiseren. Hopelijk gaat dat straks helpen om kromtrekken te voorkomen.







Deze houtstapel is bedoeld voor de frontjes. Ik wil paneeldeurtjes en ladefronten maken. Dat is een kader van 6 cm brede, 2,2 cm dikke, regels, waartussen een paneel van 11mm dik, gemaakt van 12 cm brede plankjes. Die plankjes wil ik dan van elkaar scheiden met een smal stripje notenhout.






Om die paneeltjes te lijmen kon ik natuurlijk gewoon met lijmklemmen gaan worstelen, maar ik dacht dat het makkelijker gaat met een speciale lijmklem. Die heb ik dus maar gemaakt van wat overtollig spaanplaat en aluminium balkjes.







De plankjes gaan dus tussen de aluminium balkjes en kan je met de bouten (bovenaan) tegen elkaar persen. Om ze goed plat tegen het spaanplaat te duwen zijn de vuren houten balken en een zak vol wiggetjes.

Ik had de mooiste planken uitgezocht, voor zover ik dat in het ruwe hout herkennen kan. Dat herkennen daar wordt ik trouwens steeds beter in. In het begin ziet alles er hetzelfde uit, maar nu zie ik toch vrij snel waar de knoesten en donkere plekken zitten. Affijn, die planken heb ik ruim op de gewenste lengtes gezaagd en op de vlakvandikte bank tot mooi hout van ongeveer 30mm geschaafd. Die wou ik graag nog een keer doorzagen, maar mijn zaagtafeltje bleek niet genoeg power te hebben. Dus heb ik ze weggebracht naar een timmerbedrijf die ze in twee keer 13.5 mm gezaagd heeft. Nu kon ik ze in de huiskamer uitleggen en een meer of minder fraai ensemble creeeren.
















En daar ben ik nu. Ik heb een flinke stapel plankjes. Ondertussen heb ik ook het hout voor de regels gezaagd en geschaafd, ook weer ruim op maat. Alles staat nu opgelat en laat ik weer een tijdje met rust. Zo kunnen alle vochtverschillen weer verdwijnen. Als het daarbij eventueel weer een beetje kromtrekt heb ik ook genoeg vlees om alles weer vlak te schaven.






Je zou nog niet zeggen dat dit een keuken gaat worden.










No comments:

Post a Comment