Instagram

Monday, February 22, 2010

Raar hout.

Eigenlijk had ik voor esdoorn gekozen om een mooie roomblanke keuken te maken. Maar dan had ik wel wat meer geld voor het hout uit moeten geven. Even ter vergelijking, ik heb 400/m3 betaald. Fijnhout in Arnhem vraagt 3300/m3. Dat is dan wel het mooiste Amerikaanse hard maple natuurlijk. De meeste zagerijen zitten zo rond de 1000 - 1500/m3 voor inlands esdoorn. Ik mag dus niet al te hoge eisen stellen. Eigenlijk vind ik het helemaal niet erg dat het allemaal wat bonter wordt, dat is juist wel interessant. Als het echt allemaal te wild wordt, kan ik het altijd nog geel verven....

Een paar typische eigenaardigheden in mijn hout:
Deze donkere verkleuring komt van de kern van de boom. Een boom bestaat van buiten naar binnen achtereenvolgens uit de volgende delen:
- Bast met het cambium. Voor de houtbewerker niet zo interessant, voor de levende boom juist wel, want hier zit het leven en de groei van de boomstam.
- Spint. Dit is een mindere kwaliteit hout.
- Kernhout. Dit is het beste hout van de boom. Overigens, tegenwoordig worden bomen zo jong gekapt dat er vrij veel spint is. Bij esdoorn is het verschil ook niet zo groot.
- En dan heb je de kern. Dit is het oudste hout van de boom, zeg maar van toen de boom nog een jong boompje was. Bij mij zitten er dan ook veel knoesten in, logisch want een jonge boom heeft niet gelijk een 15 meter hoge takloze stam. De kern vormt vaak een probleem bij het drogen omdat het hout daar gaat scheuren en vervormen.
Ik probeer deze donkere kerndelen zo toe te passen dat er een doorgaande lijn tussen de kastjes te zien is.


Boven het donkere kernhout zie je hier een golvend patroon. Een soort tijger strepen. Dit is eigenlijk een groeidefect van de boom, waarbij de jaarringen golvend verlopen. Dit effect is zeer gezocht bij onder andere gitaarbouwers. Ik heb er maar een paar stukjes van, anders had ik de hele stapel wel met vette winst kunnen verkopen. Doordat de draad van het hout telkens van richting verandert, is dit bijna niet te schaven.


Hier zie je slaap. Rare vlekkerige verkleuringen. Dit is een schimmelinfectie, ik geloof dat dat een fout is bij het drogen. Ik vind dit wel het leukste effect.

Als je op de foto's klikt krijg je een vergroting te zien.

No comments:

Post a Comment