Instagram

Monday, February 22, 2010

Oogst van het weekend

Niet slecht toch? Dit zijn de panelen voor de 60 cm brede kastjes links van het fornuis. Hiermee heb ik nu alle panelen voor de onderkasten en lades klaar. Het hout voor de koelkastdeur is nu ook bijna klaar, moet alleen nog gelijmd worden. Dan blijven de bovenkasten over.

Met deze panelen liep ik te tobben om ze op de uiteindelijke breedte te krijgen met de tafelzaag. Die is daar eigenlijk te klein voor. Bij de eerste heb ik geprobeerd uit de vrije hand te zagen met die circelzaag maar dat was bepaald geen succes. Tja, wat doe je als het hout te groot is voor de machines? Dan trek je een lijntje met potlood en pak je gewoon de handzaag.
Dit is een Disston D8 zaag van ergens begin vorige eeuw, toen een handzaag nog belangrijk was voor een timmerman en er dus ook echt goede zagen gemaakt werden. Ik heb hem laten slijpen bij Vlijm in Leiden en het is nu een genot om mee te werken. Het nadeel van handzagen vind ik wel dat het hout aan de onderkant zo splintert. Daar moet je eigenlijk eerst een groef krassen met een mes.

No comments:

Post a Comment