Instagram

Saturday, February 13, 2010

Eerste paneeltjes

Gelukkig heb ik vandaag weer wat opbouwend werk kunnen doen. Bij de vandiktebank heb ik alles wat met de aandrijving van de transportrollen te maken heeft maar eens goed schoongemaakt en geolied. Op aanraden van het woodworking.nl forum. En ik moet zeggen, tot nu toe gaat het goed. Hoopvol gestemd dus maar verder.

De eerste plankjes die voor de paneeltjes bedoeld zijn heb ik nu maar eens van de stapel gepakt. Ze zijn nog steeds niet echt recht. Maar zeker ook niet hopeloos krom. Ik ben maar druk aan het schaven gegaan. eerst de showkant om een mooi vlak oppervalk te krijgen. Vervolgens in de vandiktebank om ze op 11 mm af te schaven. De showkant heb ik zoveel mogelijk met de handschaven geprobeerd, omdat er op de vlakbank toch wel wat beschadigingen in het houtoppervlak komen. Het is namelijk geen makkelijk rechtdradig hout, maar de draad golft alle kanten op. Ook met de hand is het niet helemaal gelukt, dus de laatste plekjes heb ik maar met schuurpapier gedaan.

Vervolgens op de lange futselplank een rechte en haaks kant gemaakt. De futselplank is gewoon een vlakke plaat van spaanplaat met een verhoging in de lengterichting van triplex. Aan het eind een aanslag haaks op schaafrichting.
Het te schaven plankje leg ik vast met twee klemmen. Het voordeel hiervan is dat je schaaf echt haaks op het plankje blijft staan. Je moet nog wel zorgen dat je recht blijft schaven. Maar dat is niet zo moeilijk, eerst doe ik een paar kortere schaafstreken in het midden tot de kant licht hol is. Dan 1 of 2 streken over de volle lengte. Het gevolg is dat hij een heel klein beetje hol is, wat verre te verkiezen is boven een bolle kant. Dan controleren en evt. nog een beetje bijwerken.

Tussen de plankjes wil ik een strookje notenhout hebben. Die heb ik van een plankje gezaagd die een paar milimeter dikker is dan de esdoornplankjes. Het strookje steekt dan iets uit, maar dat is zo weer vlak geschaafd. Na het zagen van het smalle strookje notenhout schaaf ik ze nog even om de zaagsporen weg te halen. Dit moet wel voorzichtig gebeuren om alles recht te houden.


Ten slotte gaat alles in de lijmklem. Dat is echt een geniaal ding. Het haalt alle stress van deze lijmklus weg, omdat je zeker weet dat alles netjes recht en vlak zit. Met losse lijmklemmen loop ik altijd hektisch allerlei last minute aanpassingen te verrichten. Je hebt nu eenmaal niet zoveel tijd totdat de lijm begint te verharden, en met lijm tussen de delen glibbert alles vrolijk alle kanten op. Ik gebruik overigens doodgewone witte houtlijm. (sorry, de foto is niet helemaal scherp geworden.)

Nou, en dan na een laatste schaaf en schuurbeurt, en alles op maat zagen, is dit het resultaat van een middag hard werken.


No comments:

Post a Comment